begroting 2019

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

 
Onze informatievoorziening is essentieel  voor de dienstverlening naar onze inwoners en voor de interne bedrijfsvoering. Voor alles wat we als gemeente doen is informatie nodig.
Zaakgericht werken vormt de basis achter onze dienstverlening en interne bedrijfsvoering.
In 2019 maken we nieuw informatiebeleid waarbij we aansluiten bij de ambities uit het coalitieakkoord.
We volgen de landelijke ontwikkelingen en programma’s zoals bijvoorbeeld de Digitale agenda 2020, Samen organiseren, de Gemeenschappelijke Gemeentelijke Infrastructuur (GGI), de wet Digitale Overheid, de Digitale Identiteit en de Omgevingswet en vertalen deze naar onze eigen praktijk.

Veiligheid en privacy
Informatieveiligheid en privacy zijn cruciale randvoorwaarden in de dienstverlening richting onze inwoners en bedrijven.  We streven naar maximale borging hiervan.
Jaarlijks laten we een breed extern onderzoek uitvoeren naar de informatieveiligheid op een drietal aspecten: mens, processen en techniek. Ook in 2019 zal dit onderzoek uitgevoerd worden.
In 2018 is de nieuwe privacywet, de AVG, van kracht geworden. De komende periode zorgen we ervoor dat de verplichtingen vanuit de AVG onderdeel worden van een continue verbeterproces gekoppeld aan ons kwaliteitssysteem. Ook hier krijgt het menselijke aspect (bewustwording) nadrukkelijk de aandacht. Deze implementatie wordt afgerond in 2019.
We werken samen op het vlak van informatieveiligheid in VNG-verband. Midden-Drenthe is in 2018 aangesloten bij GGI-Veilig. We bundelen onze krachten door gemeenschappelijk goederen en diensten in te kopen op het vlak van de informatiebeveiliging. In 2019 gaat dit verder vorm krijgen. Vanuit deze samenwerking houden we de digitale weerbaarheid van de gemeentelijke ICT infrastructuur de komende jaren op peil.

Kwaliteit
Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor de kwaliteit van een aantal wettelijke basisregistraties. Denk bijvoorbeeld aan inwoners (BRP), waarde onroerende zaken (WOZ), adressen en gebouwen (BAG) en de topografie (BGT). Deze registraties zijn landelijk met elkaar gekoppeld. De ontwikkeling van dit stelsel van basisregistraties is nog in volle gang en zal de komende jaren nog doorlopen.
In 2019 zal gewerkt worden en de verdere opbouw van de BAG, WOZ en BGT gericht op het verbeteren van de kwaliteit en de koppeling van deze basisregistraties. Inzet is om dit te realiseren binnen de reeds beschikbaar gestelde middelen.  
De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is relatief jong binnen het stelsel. Het wordt dé centrale database met publieke gegevens van de Nederlandse ondergrond. De invoering hiervan vindt gefaseerd plaats. In de tweede helft van 2018 wordt de aanpak bepaald. Daaruit zal naar voren komen welke inzet van mensen en middelen hiervoor nodig zijn, zowel eenmalig als structureel.
Gekoppeld aan de kwaliteit en veiligheid van informatie wordt sinds 2017 jaarlijks de ENSIA uitgevoerd. De is een integrale zelfevaluatie over de informatievoorziening. Onder de ENSIA vallen de audits van: Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG), Basisregistratie Ondergrond (BRO) (nieuw vanaf 2018), Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Suwinet, Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), DigiD en WSJG (Waar staat je gemeente). Voor 15 juli 2019 legt het college verantwoording af aan de raad over de ENSIA 2018.

Geo-informatie
Geo-informatie is belangrijk, zowel in de ondersteuning van dienstverlening als de bedrijfsvoering. Hoogwaardige geo-informatie draagt bij aan doelmatig gegevensbeheer en wordt gebruikt voor informatieanalyse en rapportage, onder andere  bij het maken van plannen en beleid.
We zorgen daarom voor een moderne omgeving voor geo-informatie die aansluit bij het gebruik van onder andere de wettelijke basisregistraties en de Omgevingswet.
Luchtfoto's worden steeds meer gebruikt om in wijzigingen in de openbare ruimte te constateren en te verwerken in de basisregistraties. Een hogere kwaliteit foto zal vanaf 2019 nodig zijn om te voldoen aan de eisen vanuit de verschillende basisregistraties.
De komende jaren zal 2D plaatsmaken voor 3D. De overstap naar een drie dimensionale informatievoorziening volgen we op de voet. Mogelijk dat we in 2019 een eerste pilot hiermee gaan doen.

Archief
Sinds enkele jaren is de gemeente zelf verantwoordelijk voor het toezicht op de archiefzorg en voeren wij jaarlijks een zelftoets op het archief uit. Uit de zelftoets over 2017 blijkt dat er nog een aantal verbeterslagen te maken zijn op het gebied van archiefzorg. De vernietiging van het digitale archief is daarin een belangrijke stap. De implementatie hiervan vindt plaats in 2018. De verwachting is dat dit proces voor begin 2019 is afgerond.
Voor een aantal andere onderdelen zijn plannen opgesteld op basis waarvan we in 2019 (e.v.) toewerken naar het toekomstbestendig krijgen en houden van de archiefzorg.