Advisering
Zwaartepunt in deze taak is gevraagde en ongevraagde juridische advisering aan bestuur en organisatie, zowel op publiekrechtelijk als privaatrechtelijk terrein. In 2019 wordt ingezet op kwaliteitszorg om inzicht en daardoor meer grip te krijgen op eventuele juridische risico's.
Bezwarencommissie
Het secretariaat van de Commissie bezwaarschriften is een belangrijke taak inclusief de voorbereiding op de advisering door de commissie aan het gemeentebestuur.
In 2016 en 2017 zijn in totaal 105 respectievelijk 110 bezwaarschriften ontvangen. Van de 110 van 2017 waren er 80 op het terrein van het sociaal domein (voornamelijk Participatiewet).
In 2018 zijn tot 11 juli 53 bezwaarschriften ontvangen.
In 2019 zal voorafgaand aan de bezwaarprocedure via de commissie bezwaarschriften in een pilot worden gewerkt met een minnelijk traject. Dit om de vraag van de klant nog beter te kunnen beantwoorden. Met deze wijze van werken doen we ervaring op en we kijken of het aantal bezwaarschriften hiermee ook afneemt.
Beroepszaken
Ook advisering van het gemeentebestuur over beroepszaken aanhangig bij een rechtbank, de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en Centrale Raad van Beroep is een onderdeel van het werk bij juridische zaken.