Algemeen | ||
Statutaire naam | GGD Drenthe | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De GGD Drenthe bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten. | |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Volksgezondheid en milieu | |
Taakveld | Volksgezondheid | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 2018 | € 2.267.000 |
2019 | € 2.422.000 | |
Geraamd vreemd vermogen | 2018 | € 2.195.000 |
2019 | € 1.889.000 | |
Geraamde resultaat | 2019 | € 0 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. Er zijn geen zienswijzen ingediend. De hoofdpunten van beleid staan samengevat op pagina 4 | |
Risico's | Geen directe risico’s. |
De kosten die de GGD in rekening brengt aan de Drentse gemeenten is gebaseerd op het aantal inwoners. Voor de gemeente Midden Drenthe komt dit neer op een bedrag van € 318.584 voor 2019 (€ 9.54 per inwoner). De hogere bijdrage is een gevolg van de cao-verhoging per 2018 en extra middelen voor bedrijfsvoering.
De bijdrage voor de integrale Jeugdgezondheidszorg is met ingang van 2019 gebaseerd op een bedrag per jeugdige (0-18). Onze bijdrage voor 2019 bedraagt € 769.87.
Het bovenstaande wordt verantwoord op het programma Volksgezondheid en milieu en het taakveld Volksgezondheid.
Algemeen | ||
Statutaire naam | Werkvoorzieningsschap Alescon i.l. | |
Vestigingsplaats | Hoogeveen | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De belangrijkste functie van Alescon is het aanbieden van banen voor mensen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke handicap. Re-integratie dus. Participatie op de reguliere arbeidsmarkt staat hierbij ook hoog in het vaandel. Daarnaast worden er door deze mensen producten en diensten geproduceerd die op een commerciële manier aangeboden worden. | |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband opgericht op 1 januari 2000 | |
Geraamde verandering in het belang | ||
Programma | Sociaal domein | |
Taakveld | Begeleide participatie | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 2018 | € 1.681.000 |
2019 | € 478.000 | |
Geraamd vreemd vermogen | 1-1-2018 | € 14.000.000 |
31-12-2018 | € 14.578.000 | |
Geraamde resultaat | 2018 | € 0 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | De GR Alescon is in liquidatie per 1-1-2019. | |
Risico's | Hogere bijdrage gemeenten door rijksbeleid en/of lager exploitatieresultaat van de nieuw op te richten entiteit Zuid. |
Op 20 juli 2018 heeft het AB van Alescon het ontvlechtingsplan (liquidatieplan) per 1 januari 2019 vastgesteld. Het bedrijfsplan van de Nieuwe Entiteit Zuid wordt naar verwachting in september 2018 vastgesteld.
Sinds 2014 zijn de veiligheidstaken ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe (VRD). De bijdrage aan de VRD wordt uitgedrukt in een basisbijdrage (brandweerzorg) en een inwonersbijdrage.
Algemeen | ||
Statutaire naam | Veiligheidsregio Drenthe | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De VRD hanteert de volgende missielijnen:
| |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten ter ondersteuning van de gemeentelijke taken op het gebied van brandweer, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Veiligheid | |
Taakveld | Crisisbeheersing en brandweer | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 2018 | € 1.828.000 |
2019 | € 1.623.000 | |
Geraamd vreemd vermogen | 2018 | € 25.250.000 |
2019 | € 24.111.000 | |
Geraamde resultaat | 2019 | -/- € 165.000* |
* Het tekort wordt bekostigd uit de reserves. | ||
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. De bevindingen zijn via een brief aan de VRD meegedeeld. | |
Risico's | Geen directe risico's. |
De begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Drenthe voor 2019 bedraagt € 1.663.542.
Brandweerzorg ‘nu en in de toekomst’ Naast deze maatschappelijke ontwikkelingen nemen de technologische ontwikkelingen steeds sneller toe. Auto’s worden bijvoorbeeld ‘slimmer’, veiliger en complexer. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de hulpverlening door de brandweer. De VRD kijkt daarom continu of en waar verbetering nodig is met als uiteindelijk doel de inwoner zo goed en efficiënt mogelijk te helpen. Hoe de brandweerzorg er in 2040 uitziet is gelet op de ontwikkelingen niet te voorspellen of te plannen. De VRD neemt aan dat de huidige wijze en organisatie van de brandweerzorg niet meer passend en efficiënt zal zijn. Het is van belang om vroegtijdig te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Het doel hiervan is de betrokkenheid van de medewerkers te behouden. Rampenbestrijding & crisisbeheersing Ontsluiten data zorginstellingen bij rampen en crises Meldkamer Noord-Nederland Visie op Veilig Leven Veranderingen Omgevingswet Investeren in personeel |
Algemeen | ||
Statutaire naam | Recreatieschap Drenthe | |
Vestigingsplaats | Diever | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | Het Recreatieschap heeft voor de Drentse gemeenten een stimulerende, initiërende en voorwaardenscheppende rol op het gebied van recreatie en toerisme. | |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en één Friese gemeente. | |
Geraamde verandering in het belang | ||
Programma | Economie | |
Taakveld | Economische promotie | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 2018 | € 677.373 |
2019 | € 684.521 | |
Geraamd vreemd vermogen | 2018 | € 684.622 |
2019 | € 684.622 | |
Geraamde resultaat | 2019 | € 0 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. De bevindingen zijn via een brief aan het Recreatieschap meegedeeld. | |
Risico's | Geen risico's van grote materiële betekenis. |
De begroting van het Recreatieschap is inhoudelijk behandeld in de raadsvergadering van 28 juni 2018. De gemeenteraad heeft besloten kennis te nemen van de jaarstukken 2017, in te stemmen met de conceptbegroting 2019 (inclusief meerjarenraming t/m 2022) en geen zienswijze in te dienen.
Begroting 2019
Het vertrekpunt voor 2019 is de programmabegroting 2018. Uitgaande van de huidige taken van het Recreatieschap Drenthe hoeven er (behalve voor het opvangen van de stijging van de kosten als gevolg van indexaties) geen extra financiële middelen beschikbaar worden gesteld.
Enkel de volgende twee mutaties zijn doorgevoerd in de Begroting 2019 (t.o.v. begroting 2018):
- Personeel: indexatie 2,5%
- Huisvesting: indexatie 2%
Bijdrage Midden-Drenthe
De jaarlijkse bijdrage bestaat uit een bijdrage voor de exploitatiekosten en een bijdrage voor het fonds Recreatie en Toerisme. Voor Midden-Drenthe ziet er als volgt uit:
- bijdrage Recreatieschap 2018 € 99.058,00
- bijdrage Recreatieschap 2019 € 101.513,00
Met behulp van bovenstaande middelen kan het Recreatieschap Drenthe de geformuleerde taken en daaraan gekoppelde ambities ten uitvoer brengen.
Sinds 2014 zijn de milieutaken ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD). De bijdrage aan de RUD wordt hoofdzakelijk bepaald door de omvang en samenstelling van het bedrijvenbestand van de gemeente.
Statutaire naam | Gemeenschappelijke Regeling RUD Drenthe | |
Vestigingsplaats | Assen en Emmen | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De RUD Drenthe is opgericht ter behartiging van de belangen van de deelnemers (gemeenten en provincie Drenthe) op het gebied van de uitvoering van taken van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieuvoorschriften krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en van overige milieuwet- en regelgeving, alsook voor de milieuadvisering (o.a. geluid, lucht en externe veiligheid). | |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en de provincie Drenthe op het gebied van milieu.Voor alle 13 deelnemende partijen voert de RUD het milieubrede takenpakket uit. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Volksgezondheid en milieu | |
Taakveld | Milieubeheer | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 2018 | € 549.000 |
2019 | € 556.000 | |
Geraamd vreemd vermogen | 2018 | € 3.800.000 |
2019 | € 3.237.000 | |
Geraamde resultaat | 2019 | € 21.000 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | De Omgevingswet,verbod op asbestdaken, klimaatdoelen en energiebesparing. | |
Risico's | Met de ingezette maatregelen wordt sterk ingezet op het in control krijgen van de organisatie. De verwachting is dat de resultaten daarvan in 2019 nog beter merkbaar zullen zijn. Niet alleen door beter zicht op de productie en financiën met betrouwbare tussentijdse rapportages. Maar vooral ook door meer zicht en grip op de kwaliteit en effectiviteit van de productie. Niet in de laatste plaats door de in 2019 uit te voeren evaluatie van de Drentse Maat. |
De bijdrage voor 2019 bedraagt € 1.066.067 (programma Volksgezondheid en milieu).
Doorlichting RUD
SeinstravandeLaar heeft een onderzoek uitgevoerd naar de financiën en organisatie van de RUD. Zij concludeert dat de RUD de basis niet op orde heeft. De begroting van de RUD leidt bij gelijkblijvende productie, op basis van de Drentse Maat, tot een structureel tekort. De begroting moet worden aangepast om de huidige onderproductie op te vangen.
De onderproductie is volgens het onderzoek onder andere het gevolg van:
SeinstravandeLaar heeft daarom een aantal verbetermaatregelen voorgesteld. De aanbevelingen van het onderzoeksbureau beperken zich nadrukkelijk niet alleen tot het duurzaam op orde brengen van de begroting. In hoofdlijnen komen de aanbevelingen op het volgende neer:
Algemeen | ||
Statutaire naam | Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap (NV) | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer en advisering. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking. | |
Openbaar belang | Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van het maatschappelijke belang. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Bestuur en ondersteuning | |
Taakveld | Treasury | |
Financieel | ||
Eigen vermogen | 1-1-2017* | € 4.486 miljoen |
31-12-2017* | € 4.953 miljoen | |
Vreemd vermogen | 1-1-2017* | € 149.514 miljoen |
31-12-2017* | € 135.072 miljoen | |
Resultaat | 2017* | € 393 miljoen na belastingen |
Aandelen bezit | nominaal € 1 per aandeel | Aantal aandelen: 60.138 |
Dividend gemeente | 2018 (over 2017) | € 152.149 |
Geraamd dividend gemeente * De bank geeft uit strategische overwegingen geen verwachtingen af voor de komende jaren. | 2019 (over 2018) | € 152.149 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | Geen |
BNG Bank, gevestigd te Den Haag, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Eind 2010 heeft het Comité voor Bankentoezicht nieuwe richtlijnen uitgevaardigd (Basel III-akkoord) met betrekking tot kapitaal- en liquiditeitseisen. Inmiddels zijn deze richtlijnen uitgewerkt in Europese verordeningen en richtlijnen (CRD IV). Voor de BNG Bank is vooral het voornemen om de leverage ratio vanaf 2018 op minimaal 3% vast te stellen van belang.
De leverage ratio is het balanstotaal van het uitgeleende geld van een bank, ten opzichte van het eigen vermogen. Als een bank 1 euro eigen vermogen heeft en 30 euro uitleent, is de leverage ratio 3 procent.
Om deze ratio te verhogen is besloten de dividenduitkering te halveren, namelijk 25% van de netto winst. Dit was 50%. In werkelijkheid is de ratio eind 2017 uitgekomen op 3,5%. Deze positieve ontwikkeling is aanleiding voor de BNG Bank om de dividenduitkering weer te verhogen van 25% naar 37,5%.
Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Algemeen | ||
Statutaire naam | Enexis | |
Vestigingsplaats | ’s-Hertogenbosch | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap (NV) | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | ||
Openbaar belang | Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Bestuur en ondersteuning | |
Taakveld | Treasury | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 1-1-2019 | € 3.808 miljoen |
31-12-2019 | € 3.800 miljoen | |
Geraamd vreemd vermogen | 1-1-2019 | € 3.860 miljoen |
31-12-2019 | Hiervan is geen reële inschatting te maken. | |
Geraamde resultaat | 2019 | € 200 miljoen |
Aandelen bezit | Nominaal € 1 per aandeel | Aantal: 206.779 |
Dividend gemeente | 2018 (over 2017) | € 142.981 |
Geraamde dividend gemeente | 2019 (over 2018) | € 142.981 |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | Geen |
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument & Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door adequate dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
Financiële risico’s
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gematigd met een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.
Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Algemeen | ||
Statutaire naam | Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | Het leveren van drinkwater aan de Drentse gemeenten. | |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om drinkwater te leveren aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen. | |
Geraamde verandering in het belang | Nee | |
Programma | Bestuur en ondersteuning | |
Taakveld | Treasury | |
Financieel | ||
Eigen vermogen | 1-1-2018 | € 45 miljoen |
31-12-2018 | € 48 miljoen | |
Vreemd vermogen | 1-1-2018 | € 119 miljoen |
31-12-2018 | € 120 miljoen | |
Resultaat | 2017 | €3,3 miljoen |
Aandelen bezit | Nominaal € 50 per aandeel | Aantal: 73 |
Dividend gemeente | 2018 | - |
Verwacht dividend gemeente | 2019 | - |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | Komende jaren zal in het teken staan van focus op de kernactiviteit. Voor de optimale uitvoering hiervan |
De WMD, gevestigd te Assen, levert drinkwater aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen. Het dividend wordt achteraf uitbetaald.
Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden, gevestigd te Den Haag. Tweede Kamer, Kabinet en maatschappelijke organisaties zijn belangrijke gesprekspartners.
Dienstverlening: advisering aan alle leden over actuele ontwikkelingen (pro actief) en advisering aan individuele leden (op verzoek).
De platformfunctie wordt uitgeoefend via de VNG-commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en ledenraadplegingen.
De contributie aan de VNG wordt begroot op het programma Bestuur en ondersteuning.
De Vereniging Drentse Gemeenten (VDG), gevestigd te Emmen, behartigt de belangen van de twaalf Drentse gemeenten bij andere overheden.
De contributie is begroot op het programma Bestuur en ondersteuning.
De P10 is het samenwerkingsverband van de zeventien grootste plattelandsgemeenten van Nederland. Deze gemeenten delen kennis en trekken gezamenlijk op om de gedeelde belangen onder de aandacht te brengen.
De bijdrage voor de P10 bedraagt € 5.500 en wordt geraamd op het programma Bestuur en ondersteuning.
Algemeen | ||
Statutaire naam | Bedrijvencentrum Ossebroeken V.O.F. | |
Vestigingsplaats | Beilen | |
Rechtsvorm | Vennootschap onder firma | |
Missie/doelstellingen/activiteiten | De vennootschap heeft ten doel:
| |
Openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen de gemeente Midden-Drenthe en Exploitatiemaatschappij Bedrijventerrein Ossebroeken b.v. | |
Geraamde verandering in het belang | De gemeente heeft in 2015 een lening verstrekt van € 350.000. Bij verkopen zal de opbrengst in eerste instantie aangewend worden om zo snel mogelijk deze lening af te lossen. Tot de totale aflossing ontvangt de gemeente jaarlijkse een rentevergoeding, conform de gemeentelijke renteomslag, over het restant van de lening. | |
Programma | Economie | |
Taakveld | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |
Financieel | ||
Geraamd eigen vermogen | 1-1-2018 | € - |
31-12-2018 | € - | |
Geraamd vreemd vermogen | 1-1-2018 | € 250.000 |
31-12-2018 | € 250.000 | |
Geraamde resultaat | 2018 | - |
Aantal nog te verkopen m2 | 1-1-2018 | 25.000 m2 |
De jaarlijkse netto-winst, welke zal worden vastgesteld naar goed koopmansgebruik, zal tussen de vennoten gelijkelijk worden verdeeld, terwijl ook een in enig boekjaar geleden verlies gelijkelijk door hen zal worden gedragen. | ||
Winst aandeel gemeente | 2016 | p.m. |
Winst aandeel gemeente | 2017 | p.m. |
Ontwikkelingen | ||
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen | De formele looptijd is al verstreken. Alleen zijn alle gronden nog niet verkocht. De looptijd is derhalve verlengd. | |
Risico's | Nihil. Naast het afwikkelen van het vreemd vermogen zijn er nauwelijks nog kosten. |
Op het programma Economie worden de (winst)uitkeringen verantwoord.
Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden