Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
Algemeen
Statutaire naam
GGD Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De GGD Drenthe bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Volksgezondheid en milieu
Taakveld
Volksgezondheid
Financieel
Geraamd eigen vermogen
2018
€ 2.267.000
2019
€ 2.422.000
Geraamd vreemd vermogen
2018
€ 2.195.000
2019
€ 1.889.000
Geraamde resultaat
2019
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
De hoofdpunten van beleid staan samengevat op pagina 4
van de Beleidsbegroting 2019 van de GGD.Risico's
Geen directe risico’s.
Het risicobeleid, de risico's en de weerstandscapaciteit van de GGD staan beschreven in de risicoparagraaf van de Beleidsbegroting 2019 van de GGD.De kosten die de GGD in rekening brengt aan de Drentse gemeenten is gebaseerd op het aantal inwoners. Voor de gemeente Midden Drenthe komt dit neer op een bedrag van € 318.584 voor 2019 (€ 9.54 per inwoner). De hogere bijdrage is een gevolg van de cao-verhoging per 2018 en extra middelen voor bedrijfsvoering.
De bijdrage voor de integrale Jeugdgezondheidszorg is met ingang van 2019 gebaseerd op een bedrag per jeugdige (0-18). Onze bijdrage voor 2019 bedraagt € 769.87.
Het bovenstaande wordt verantwoord op het programma Volksgezondheid en milieu en het taakveld Volksgezondheid.Werkvoorzieningsschap Alescon
Algemeen
Statutaire naam
Werkvoorzieningsschap Alescon i.l.
Vestigingsplaats
Hoogeveen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De belangrijkste functie van Alescon is het aanbieden van banen voor mensen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke handicap. Re-integratie dus. Participatie op de reguliere arbeidsmarkt staat hierbij ook hoog in het vaandel. Daarnaast worden er door deze mensen producten en diensten geproduceerd die op een commerciële manier aangeboden worden.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband opgericht op 1 januari 2000
tussen de gemeenten Aa en Hunze, Assen, De Wolden, Hoogeveen, Midden-Drenthe en Tynaarlo.Geraamde verandering in het belang
Programma
Sociaal domein
Taakveld
Begeleide participatie
Financieel
Geraamd eigen vermogen
2018
€ 1.681.000
2019
€ 478.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 14.000.000
31-12-2018
€ 14.578.000
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
De GR Alescon is in liquidatie per 1-1-2019.
In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
De beleidsbegroting 2019 is door het AB van 20 juli 2018 vastgesteld.
In de raadsvergadering van 28 juni 2018 heeft de raad het college toestemming verleend om de GR Alescon op te heffen. Het AB van Alescon heeft op 20 juli 2018 het ontvlechtingsplan per 1 januari 2019 vastgesteld.Risico's
Hogere bijdrage gemeenten door rijksbeleid en/of lager exploitatieresultaat van de nieuw op te richten entiteit Zuid.
Op 20 juli 2018 heeft het AB van Alescon het ontvlechtingsplan (liquidatieplan) per 1 januari 2019 vastgesteld. Het bedrijfsplan van de Nieuwe Entiteit Zuid wordt naar verwachting in september 2018 vastgesteld.
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Sinds 2014 zijn de veiligheidstaken ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe (VRD). De bijdrage aan de VRD wordt uitgedrukt in een basisbijdrage (brandweerzorg) en een inwonersbijdrage.
Algemeen
Statutaire naam
Veiligheidsregio Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De VRD hanteert de volgende missielijnen:
- Het optreden bij calamiteiten en crises.
- Het vergroten van de bewustwording bij inwoners, bedrijven en instellingen over fysieke veiligheid.
- De VRD is onderdeel van de samenleving.
- De VRD is een vitale en flexibele organisatie.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten ter ondersteuning van de gemeentelijke taken op het gebied van brandweer, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Veiligheid
Taakveld
Crisisbeheersing en brandweer
Financieel
Geraamd eigen vermogen
2018
€ 1.828.000
2019
€ 1.623.000
Geraamd vreemd vermogen
2018
€ 25.250.000
2019
€ 24.111.000
Geraamde resultaat
2019
-/- € 165.000*
* Het tekort wordt bekostigd uit de reserves.
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. De bevindingen zijn via een brief aan de VRD meegedeeld.
Risico's
Geen directe risico's.
De begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Drenthe voor 2019 bedraagt € 1.663.542.
Brandweerzorg ‘nu en in de toekomst’
De brandweerposten hebben nog voldoende vrijwilligers om goede hulp te verlenen, maar vooral overdag begint dit meer te knellen. Het is een landelijke tendens dat vrijwilligers niet meer 'voor het leven' vrijwilliger zijn. Dit geldt ook voor de regio Drenthe en zal, gelet op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen (krimpregio/vergrijzing), wellicht sterker afnemen dan in stedelijke regio’s. Dit betekent dat het huidige model van brandweerzorg steeds meer onder druk komt te staan.Naast deze maatschappelijke ontwikkelingen nemen de technologische ontwikkelingen steeds sneller toe. Auto’s worden bijvoorbeeld ‘slimmer’, veiliger en complexer. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de hulpverlening door de brandweer. De VRD kijkt daarom continu of en waar verbetering nodig is met als uiteindelijk doel de inwoner zo goed en efficiënt mogelijk te helpen. Hoe de brandweerzorg er in 2040 uitziet is gelet op de ontwikkelingen niet te voorspellen of te plannen. De VRD neemt aan dat de huidige wijze en organisatie van de brandweerzorg niet meer passend en efficiënt zal zijn. Het is van belang om vroegtijdig te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Het doel hiervan is de betrokkenheid van de medewerkers te behouden.
Rampenbestrijding & crisisbeheersing
De VRD blijft zich samen met de ketenpartners inzetten om de functionarissen die een rol hebben in de rampenbestrijding en crisisbeheersing op te leiden. De bezuinigingen in de afgelopen jaren hebben ertoe geleid dat voorbereiding op rampen en crises steeds meer onder druk komt te staan. De VRD wil de komende jaren de voorbereiding op rampen en crises met alle netwerkpartners weer een nieuwe impuls geven. Temeer omdat crises zich (ook) steeds ontwikkelen: van een klassiek fysiek incident steeds vaker naar een complex probleem dat het maatschappelijk leven in zijn geheel aantast (bijvoorbeeld terrorisme).Ontsluiten data zorginstellingen bij rampen en crises
Om gewonden en slachtoffers zo snel en goed mogelijk te helpen is het wenselijk om altijd een actueel beeld te hebben van de behandelcapaciteit van de verschillende zorginstellingen in de omgeving. Op dit moment wordt deze informatie niet structureel centraal met elkaar gedeeld. Door continu informatie uit zorginstellingen te delen kan bij een ramp of crisis of bij een mogelijke dreiging de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) haar adviserende taak naar de zorginstellingen en naar het openbaar bestuur eerder oppakken. Landelijk is een aantal systemen in gebruik die het mogelijk maken om dergelijke informatie met elkaar te delen.Meldkamer Noord-Nederland
Samen met politie, ambulancediensten en de veiligheidsregio‘s Groningen en Fryslân, wil de VRD de meldkamer voorbereiden op de toekomst. Van een relatief eenvoudige meldkamer die gericht is op telefonische meldingen, willen de partners de meldkamer laten doorgroeien naar een centrum van gecoördineerde informatieverwerking. Oftewel, een datacentrum waar meldingen op diverse wijzen binnen komen met als doel de inwoners in nood te helpen en de hulpverleners hierin te ondersteunen.Visie op Veilig Leven
De VRD zet onverminderd in op het voorkomen van incidenten, minder slachtoffers en minder schade. Brandweer en de GHOR richten zich samen met de partners op de risico’s die er toe doen en trachten deze risico’s en hun impact te verkleinen door preventieve maatregelen. De VRD is van mening dat bewustwording over (brand)veilig leven het beste kan worden gestimuleerd door in dialoog te zijn met inwoners en ondernemers van Drenthe over risico’s, effecten en zelfredzaamheid.Veranderingen Omgevingswet
De komst van de Omgevingswet in 2021 heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de advisering rond (ver)bouw van objecten en bij evenementen door brandweer en/of GHOR. De gemeenten werken op eigen tempo toe naar de inwerkingtreding in 2021. Tot de inwerkingtreding van de wet blijft de VRD op de huidige wijze invulling geven aan haar advies- en toezichtstaak. De VRD wil de gemeenten ondersteunen bij de implementatie van de Omgevingswet. Zij wil daar waar mogelijk en gewenst gezamenlijk optrekken met andere gemeenschappelijke adviserende organisaties zoals de RUD en GGD.Investeren in personeel
De medewerkers van de VRD willen werken in een organisatie op basis van vakmanschap, verbinding en vertrouwen. Dit vraagt om een andere organisatiecultuur en -structuur. Deze verandering is de afgelopen jaren in gang gezet en wordt de komende jaren voortgezet. Dit geldt ook voor de samenwerking met de GGD Drenthe op het terrein van de bedrijfsvoering. De VRD wil investeren in haar personeel, om zodoende over personeel te beschikken die de competenties en vaardigheden hebben om mee te kunnen met de ontwikkelingen in de maatschappij.Recreatieschap Drenthe
Algemeen
Statutaire naam
Recreatieschap Drenthe
Vestigingsplaats
Diever
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
Het Recreatieschap heeft voor de Drentse gemeenten een stimulerende, initiërende en voorwaardenscheppende rol op het gebied van recreatie en toerisme.
Naast planontwikkeling adviseert het Recreatieschap de gemeenten gevraagd en ongevraagd over zaken welke van belang zijn voor recreatie en toerisme.Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en één Friese gemeente.
Geraamde verandering in het belang
Programma
Economie
Taakveld
Economische promotie
Financieel
Geraamd eigen vermogen
2018
€ 677.373
2019
€ 684.521
Geraamd vreemd vermogen
2018
€ 684.622
2019
€ 684.622
Geraamde resultaat
2019
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
In de raadvergadering van 22 februari 2018 heeft de raad de kaderbrief 2019 behandeld. De bevindingen zijn via een brief aan het Recreatieschap meegedeeld.
Risico's
Geen risico's van grote materiële betekenis.
De begroting van het Recreatieschap is inhoudelijk behandeld in de raadsvergadering van 28 juni 2018. De gemeenteraad heeft besloten kennis te nemen van de jaarstukken 2017, in te stemmen met de conceptbegroting 2019 (inclusief meerjarenraming t/m 2022) en geen zienswijze in te dienen.
Begroting 2019
Het vertrekpunt voor 2019 is de programmabegroting 2018. Uitgaande van de huidige taken van het Recreatieschap Drenthe hoeven er (behalve voor het opvangen van de stijging van de kosten als gevolg van indexaties) geen extra financiële middelen beschikbaar worden gesteld.
Enkel de volgende twee mutaties zijn doorgevoerd in de Begroting 2019 (t.o.v. begroting 2018):
- Personeel: indexatie 2,5%
- Huisvesting: indexatie 2%Bijdrage Midden-Drenthe
De jaarlijkse bijdrage bestaat uit een bijdrage voor de exploitatiekosten en een bijdrage voor het fonds Recreatie en Toerisme. Voor Midden-Drenthe ziet er als volgt uit:
- bijdrage Recreatieschap 2018 € 99.058,00
- bijdrage Recreatieschap 2019 € 101.513,00
Met behulp van bovenstaande middelen kan het Recreatieschap Drenthe de geformuleerde taken en daaraan gekoppelde ambities ten uitvoer brengen.Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
Sinds 2014 zijn de milieutaken ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD). De bijdrage aan de RUD wordt hoofdzakelijk bepaald door de omvang en samenstelling van het bedrijvenbestand van de gemeente.
Statutaire naam
Gemeenschappelijke Regeling RUD Drenthe
Vestigingsplaats
Assen en Emmen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De RUD Drenthe is opgericht ter behartiging van de belangen van de deelnemers (gemeenten en provincie Drenthe) op het gebied van de uitvoering van taken van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieuvoorschriften krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en van overige milieuwet- en regelgeving, alsook voor de milieuadvisering (o.a. geluid, lucht en externe veiligheid).
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en de provincie Drenthe op het gebied van milieu.Voor alle 13 deelnemende partijen voert de RUD het milieubrede takenpakket uit.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Volksgezondheid en milieu
Taakveld
Milieubeheer
Financieel
Geraamd eigen vermogen
2018
€ 549.000
2019
€ 556.000
Geraamd vreemd vermogen
2018
€ 3.800.000
2019
€ 3.237.000
Geraamde resultaat
2019
€ 21.000
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
De Omgevingswet,verbod op asbestdaken, klimaatdoelen en energiebesparing.
Risico's
Met de ingezette maatregelen wordt sterk ingezet op het in control krijgen van de organisatie. De verwachting is dat de resultaten daarvan in 2019 nog beter merkbaar zullen zijn. Niet alleen door beter zicht op de productie en financiën met betrouwbare tussentijdse rapportages. Maar vooral ook door meer zicht en grip op de kwaliteit en effectiviteit van de productie. Niet in de laatste plaats door de in 2019 uit te voeren evaluatie van de Drentse Maat.
De bijdrage voor 2019 bedraagt € 1.066.067 (programma Volksgezondheid en milieu).
Doorlichting RUD
SeinstravandeLaar heeft een onderzoek uitgevoerd naar de financiën en organisatie van de RUD. Zij concludeert dat de RUD de basis niet op orde heeft. De begroting van de RUD leidt bij gelijkblijvende productie, op basis van de Drentse Maat, tot een structureel tekort. De begroting moet worden aangepast om de huidige onderproductie op te vangen.De onderproductie is volgens het onderzoek onder andere het gevolg van:
- weglekkende uren als gevolg van het niet optimaal functioneren van het zaaksysteem (niet voorziene extra uren voor het werken met het zaaksysteem, alsmede de benodigde opleidingen en verdere ontwikkeling);
- het niet volledig digitaal aanleveren van opdrachten door de deelnemers;
- onvoldoende in control ( financieel) zijn door de RUD (geen sturing op kengetallen/productie).
SeinstravandeLaar heeft daarom een aantal verbetermaatregelen voorgesteld. De aanbevelingen van het onderzoeksbureau beperken zich nadrukkelijk niet alleen tot het duurzaam op orde brengen van de begroting. In hoofdlijnen komen de aanbevelingen op het volgende neer:
- breng de begroting duurzaam op orde;
- stel een realistisch jaarprogramma op;
- investeer in de organisatie middels een ontwikkelprogramma om de basis op orde te krijgen. Hierbij moet in ieder geval aandacht zijn voor de drie prioritaire opgaven: terugdringen van weglekkende uren zaaksysteem, verbeteren digitale opdrachtverstrekking door deelnemers en het professionaliseren van de financiële functie.
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Algemeen
Statutaire naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Missie/doelstellingen/activiteiten
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer en advisering. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking.
Openbaar belang
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van het maatschappelijke belang.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Bestuur en ondersteuning
Taakveld
Treasury
Financieel
Eigen vermogen
1-1-2017*
€ 4.486 miljoen
31-12-2017*
€ 4.953 miljoen
Vreemd vermogen
1-1-2017*
€ 149.514 miljoen
31-12-2017*
€ 135.072 miljoen
Resultaat
2017*
€ 393 miljoen na belastingen
Aandelen bezit
nominaal € 1 per aandeel
Aantal aandelen: 60.138
Dividend gemeente
2018 (over 2017)
€ 152.149
Geraamd dividend gemeente
* De bank geeft uit strategische overwegingen geen verwachtingen af voor de komende jaren.
2019 (over 2018)
€ 152.149
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Geen
BNG Bank, gevestigd te Den Haag, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Eind 2010 heeft het Comité voor Bankentoezicht nieuwe richtlijnen uitgevaardigd (Basel III-akkoord) met betrekking tot kapitaal- en liquiditeitseisen. Inmiddels zijn deze richtlijnen uitgewerkt in Europese verordeningen en richtlijnen (CRD IV). Voor de BNG Bank is vooral het voornemen om de leverage ratio vanaf 2018 op minimaal 3% vast te stellen van belang.
De leverage ratio is het balanstotaal van het uitgeleende geld van een bank, ten opzichte van het eigen vermogen. Als een bank 1 euro eigen vermogen heeft en 30 euro uitleent, is de leverage ratio 3 procent.
Om deze ratio te verhogen is besloten de dividenduitkering te halveren, namelijk 25% van de netto winst. Dit was 50%. In werkelijkheid is de ratio eind 2017 uitgekomen op 3,5%. Deze positieve ontwikkeling is aanleiding voor de BNG Bank om de dividenduitkering weer te verhogen van 25% naar 37,5%.Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Enexis
Algemeen
Statutaire naam
Enexis
Vestigingsplaats
’s-Hertogenbosch
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Missie/doelstellingen/activiteiten
Openbaar belang
Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Bestuur en ondersteuning
Taakveld
Treasury
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2019
€ 3.808 miljoen
31-12-2019
€ 3.800 miljoen
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2019
€ 3.860 miljoen
31-12-2019
Hiervan is geen reële inschatting te maken.
Geraamde resultaat
2019
€ 200 miljoen
Aandelen bezit
Nominaal € 1 per aandeel
Aantal: 206.779
Dividend gemeente
2018 (over 2017)
€ 142.981
Geraamde dividend gemeente
2019 (over 2018)
€ 142.981
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Geen
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument & Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door adequate dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld
- Betrouwbare energievoorziening
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen
Financiële risico’s
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gematigd met een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.
Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Algemeen
Statutaire naam
Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Missie/doelstellingen/activiteiten
Het leveren van drinkwater aan de Drentse gemeenten.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om drinkwater te leveren aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Bestuur en ondersteuning
Taakveld
Treasury
Financieel
Eigen vermogen
1-1-2018
€ 45 miljoen
31-12-2018
€ 48 miljoen
Vreemd vermogen
1-1-2018
€ 119 miljoen
31-12-2018
€ 120 miljoen
Resultaat
2017
€3,3 miljoen
Aandelen bezit
Nominaal € 50 per aandeel
Aantal: 73
Dividend gemeente
2018
-
Verwacht dividend gemeente
2019
-
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Komende jaren zal in het teken staan van focus op de kernactiviteit. Voor de optimale uitvoering hiervan
zullen aanvullende aanzienlijke investeringen in productiefaciliteiten en distributiesystemen noodzakelijk
zijn. Deze investeringen zullen tot aanvullende financieringsbehoefte leiden, die eerst in de komende decennia hun vruchten zullen afwerpen. Mede door de beperkingen die de wetgever de drinkwaterbedrijven oplegt t.a.v. tarieven en kosten dient dit uiteraard weloverwogen gedaan te worden.De WMD, gevestigd te Assen, levert drinkwater aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen. Het dividend wordt achteraf uitbetaald.
Op het programma Bestuur en ondersteuning wordt het dividend verantwoord.
Stichtingen en verenigingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden, gevestigd te Den Haag. Tweede Kamer, Kabinet en maatschappelijke organisaties zijn belangrijke gesprekspartners.
Dienstverlening: advisering aan alle leden over actuele ontwikkelingen (pro actief) en advisering aan individuele leden (op verzoek).
De platformfunctie wordt uitgeoefend via de VNG-commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en ledenraadplegingen.De contributie aan de VNG wordt begroot op het programma Bestuur en ondersteuning.
Vereniging van Drentse Gemeenten (VDG)
De Vereniging Drentse Gemeenten (VDG), gevestigd te Emmen, behartigt de belangen van de twaalf Drentse gemeenten bij andere overheden.
De contributie is begroot op het programma Bestuur en ondersteuning.
P10
De P10 is het samenwerkingsverband van de zeventien grootste plattelandsgemeenten van Nederland. Deze gemeenten delen kennis en trekken gezamenlijk op om de gedeelde belangen onder de aandacht te brengen.
De bijdrage voor de P10 bedraagt € 5.500 en wordt geraamd op het programma Bestuur en ondersteuning.
Overige verbonden partijen
Bedrijvencentrum Ossebroeken VOF
Algemeen
Statutaire naam
Bedrijvencentrum Ossebroeken V.O.F.
Vestigingsplaats
Beilen
Rechtsvorm
Vennootschap onder firma
Missie/doelstellingen/activiteiten
De vennootschap heeft ten doel:
- het voor rekening van de vennoten exploiteren van het Bedrijvencentrum Ossebroeken, overeenkomstig het door de gemeenteraad van Midden-Drenthe bij besluit van 24 juni 1999 vastgestelde bestemmingsplan Ossebroeken en al hetgeen daartoe noodzakelijk en/of wenselijk wordt geacht, evenals de verkoop van grond/gronden in het bedrijvencentrum;
- het verrichten van al hetgeen met vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen de gemeente Midden-Drenthe en Exploitatiemaatschappij Bedrijventerrein Ossebroeken b.v.
Geraamde verandering in het belang
De gemeente heeft in 2015 een lening verstrekt van € 350.000. Bij verkopen zal de opbrengst in eerste instantie aangewend worden om zo snel mogelijk deze lening af te lossen. Tot de totale aflossing ontvangt de gemeente jaarlijkse een rentevergoeding, conform de gemeentelijke renteomslag, over het restant van de lening.
Programma
Economie
Taakveld
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ -
31-12-2018
€ -
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 250.000
31-12-2018
€ 250.000
Geraamde resultaat
2018
-
Aantal nog te verkopen m2
1-1-2018
25.000 m2
De jaarlijkse netto-winst, welke zal worden vastgesteld naar goed koopmansgebruik, zal tussen de vennoten gelijkelijk worden verdeeld, terwijl ook een in enig boekjaar geleden verlies gelijkelijk door hen zal worden gedragen.
Winst aandeel gemeente
2016
p.m.
Winst aandeel gemeente
2017
p.m.
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
De formele looptijd is al verstreken. Alleen zijn alle gronden nog niet verkocht. De looptijd is derhalve verlengd.
Risico's
Nihil. Naast het afwikkelen van het vreemd vermogen zijn er nauwelijks nog kosten.
Op het programma Economie worden de (winst)uitkeringen verantwoord.