begroting 2019

Bestuur en ondersteuning

Beleidsindicatoren

Op grond van het BBV worden beleidsindicatoren in de begroting opgenomen. De beleidsindicatoren dienen ter toelichting van de maatschappelijke effecten in de programma's. De beleidsindicatoren zijn voorgeschreven en afkomstig van de website 'Waar staat je gemeente'.

Hieronder staan de beleidsindicatoren met betrekking tot dit programma opgenomen. De cijfers voor Midden-Drenthe worden vergeleken met de cijfers van gemeenten uit de inwonersklasse 25.000-50.000. Tussen haakjes staan de waarden uit de begroting 2018.

Indicator

jaar

regio

waarde

beschrijving

Woonlasten éénpersoonshuishouden

2018

Midden-Drenthe

€ 631
(€ 627)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoons- huishouden betaalt aan woonlasten.

2018

25.000 - 50.000 inwoners

€ 660
(€ 654)

Woonlasten meerpersoonshuishouden

2018

Midden-Drenthe

€ 676
(€ 672)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoons-huishouden betaalt aan woonlasten.

2018

25.000 - 50.000 inwoners

€ 735
(€ 737)

Demografische druk

2018

Midden-Drenthe

79,6
(78,7)

De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.

2018

25.000 - 50.000 inwoners

77,4
(76,6)

Indicator WOZ-waarde woningen

2013

2014

2015

2016

2017

Midden-Drenthe

€ 213.000

€ 202.000

€ 193.000

€ 193.000

€ 196.000

 25.000-50.000 inwoners

€ 239.000

€ 225.000

€ 219.000

€ 220.000

€ 224.000

Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording/
 (geraadpleegd 21-08-2018)

Onderstaande verplichte indicatoren komen niet van de website Waar staat je gemeente. Deze worden intern samengesteld. Tussen haakjes staan de waarden uit de begroting 2018.

Indicator

Jaar

regio

waarde

beschrijving

Formatie

2019

Midden-Drenthe

6,80
(6,82)

Het aantal formatieplaatsen (fte, exclusief personeel griffie en externe inhuur) per 1.000 inwoners.

Bezetting

2018

Midden-Drenthe

6,67
(6,92)

De bezetting (fte) per 1.000 inwoners (invulling formatie, exclusief griffie en externe inhuur)

Apparaatskosten

2019

Midden-Drenthe

€ 609
(€ 596)

Euro's per inwoner dat besteed wordt aan apparaatskosten.

Externe inhuur

2019

Midden-Drenthe

3,24%
(3,95%)

Kosten inhuur externen als % van de totale loonsom.

Externe inhuur

2019

Midden-Drenthe

€ 512.314
(€ 516.777)

Totale kosten inhuur in Midden-Drenthe.

Overhead

2019

Midden-Drenthe

10,59%
(10,61%)

De kosten van overhead als % van de totale kosten.

Indicator

2013

2014

2015

2016

2017

Aantal Fte's per 31 december (afgerond op hele fte's)

223

216

211

215

232

Dienstverlening

We willen als gemeente goede dienstverlening leveren aan onze inwoners. Dit maken we meetbaar aan de hand van een aantal indicatoren.

Indicator

eenheid

jaar

regio

waarde

Beschrijving

Directe dienstverlening

waardering (0-10)

2017

Midden-Drenthe

6,8

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.

2017

25.000 - 50.000 inwoners

6,7

Het streven is dat onze inwoners de dienstverlening bovengemiddeld waarderen. Elke twee jaar meten we dit met de burgerpeiling van ‘Waar staat je gemeente’. In 2019 vindt dit onderzoek opnieuw plaats.

Klantcontact

Inwoners kiezen zelf op welke manier ze contact hebben met de gemeente. Streven is om op die manier voor alle doelgroepen beschikbaar en bereikbaar te zijn.

Indicatoren klantcontacten

Doel

2013

2014

2015

2016

2017

Gerealiseerd

Aantal opgenomen telefoontjes binnen 20 seconden

80%

-

-

-

71%

71%

Beantwoording van brieven binnen 10 dagen

80%

65%

84%

82%

88%

92%

Aantal klanten dat minder dan 10 minuten wacht

80%

90%

89%

89%

83%

81%

Aantal opgenomen telefoontjes binnen 20 seconden
Een inwoner heeft direct contact met de medewerker die zijn of haar vraag beantwoordt, dat is het streven. Dit rechtstreekse contact verloopt nog niet optimaal. In 2018 is een traject gestart om dit te verbeteren. Doel is hiermee in 2019 de norm te halen.

Aantal klanten dat minder dan 10 minuten wacht
In de vernieuwde hal zullen inwoners waar mogelijk direct geholpen worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor het afhalen van reisdocumenten. Doel is dat dit vanaf 2019 een positief effect heeft op de wachttijd.

Afhandeling klantvragen
Doel is alle vragen van inwoners binnen de gewenste termijn te beantwoorden. Met onderstaande indicatoren wordt dit in beeld gebracht.

Indicatoren afhandeling klantvragen

Doel

2013

2014

2015

2016

2017

Gerealiseerd

Afhandeling vergunningen binnen de wettelijke termijn

100%

96%

91%

92%

92%

93%

Afhandeling bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn

100%

92%

93%

99%

100%

82%

Afhandeling meldingen binnen 5 dagen

80%

85%

67%

82%

81%

81%

Afhandeling bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn
In 2017 zat dit ruim onder de norm. Personele problemen waren hiervan de hoofdoorzaak. Deze zijn in 2018 opgelost. Inzet is dat we in 2019 opnieuw de norm van 100% naderen.

Klachten
De behandeling van klachten is een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. We nemen klachten serieus. Persoonlijke contact wanneer een klacht binnenkomt hoort daarbij. We stellen ons kwetsbaar op en erkennen wanneer we als medewerker anders hadden kunnen en moeten handelen. We ontwikkelen door te leren, met aandacht voor houding en gedrag.

Indicatoren afhandeling klachten

Doel

2014

2015

2016

2017

Gerealiseerd

Aantal klachten

40

25

27

29

1e contact binnen vijf werkdagen

80%

55%

64%

81%

93%

Afhandeling binnen de wettelijke termijn van 42 dagen

100%

75%

96%

81%

86%